کلینیک کسبوکار در خدمت فناوری و صنعت؛ رویارویی شرکتها با بازار جهانی

خبرگزاری آنا؛ اواسط خرداد جاری نخستین کلینیک کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی با حضور فرماندار ویژه کاشان، جمعی از دانشگاهیان و مسئولان و مدیران سازمان مرکزی در واحد کاشان این دانشگاه گشایش یافت.
در نشست تخصصی مدیریت کسب و کار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، نمونههای عینی از چالشهای کسب و کار در شهرستان کاشان و شهرستانهای مجاور مطرح شد و مشاوران تخصصی راهکارهایی برای آن بیان کردند تا به طور عملی نخستین کلینیک کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به فعالیت کند.
برنامههای مد نظر کلینیک کسب و کار، تشکیل شرکتهای زایشی دانشگاهی است که از طریق ایدههای نو در دانشگاه و صنعت شکل میگیرند و بهایی به آنها داده نمیشود
علیرضا شاهمیرزایی رئیس دانشکدگان بازار و کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست برنامه سازمان مرکزی دانشگاه در هدایت و هماهنگی ۴۸ دانشکده بازار و کسب و کار موجود در سراسر کشور را بیان کرد و بر اهمیت «خدمات کسب و کار» به عنوان بزرگترین و مهمترین صنعتی که هدایت و ارتقای کل کسب و کارها را بر عهده دارد، تأکید کرد.
میثم عربزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کاشان هم در این نشست با بیان قابلیتهای این دانشگاه، برنامههای کلینیک کسب و کار را تبیین کرد و از سایت کلینیک نیز رونمایی شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان عدم اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی یا اشتغال در غیر تخصص را از مهمترین مشکلات کنونی جامعه عنوان کرد و گفت: مسئولان آموزش و پرورش و دانشگاهها وظیفه دارند تا با استعدادیابی مناسب دانش آموزان و آموزشهای مهارتهای لازم شرایط را برای کارآفرینی جوانان در این محیطهای علمی فراهم کنند.
عربزاده ایجاد مراکزی مانند سرای نوآوری فرش ماشینی، کلینیک تخصصی کسبوکار و مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان را فرصتی کلیدی و مهم مناسب برای اشتغال دانشبنیان دانشآموختگان دانشگاهی و حفظ و نگهداشت نخبگان در منطقه کاشان و کمک به ارتقای این منطقه دانست.
بر این اساس محمد اسماعیلی جوشقانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در حاشیه این مراسم بهعنوان رئیس دانشکده و کلینیک کسبوکار واحد کاشان منصوب شد.
در این راستا و به منظور چرایی راهاندازی نخستین کلینیک کسبوکار دانشگاه آزاد اسلامی در کاشان و اهداف و مأموریتهای آن با محمد اسماعیلی جوشقانی گفتوگو کردهاین و وی به سوالات خبرنگار آنا پاسخ داده است که در ادامه میخوانیم:
ارتباط با صنعت با راهاندازی کلینیک کسب و کار
آنا: آقای دکتر لطفاً بفرمایید چرا کلینیک کسب و کار دانشگاه آزاد برای نخستین بار در کاشان گشایش یافت و شهر کاشان برای این کلینیک انتخاب شد؟
اسماعیلی: از زمانی که مسئولیت دانشکده کسب و کار واحد کاشان به بنده سپرده شد، دغدغهای داشتیم مبنی بر اینکه راه ارتباطیای را با صنعت فراهم کنیم؛ بنابراین توانستیم این راه را در راهاندازی کلینیک کسب و کار پیدا کنیم.
مأموریت کلینیک، برندینگ و توسعه بازار است که قصد داریم در خدمت شرکتهای دانشبنیان قرار بدهیم و آنها بتوانند از آن استفاده کنند
از طرف دیگر ازآنجاییکه سالها به عنوان مشاور در شرکتهای صنعتی حضور داشتهام و با دغدغه آنها آشنا بودم به این نتیجه رسیدیم که باید دانشگاهها را در کنار صنعت قرار دهیم تا بتوانیم یک سری مشکلاتی را که صنعت در آینده قطعاً با آنها روبهرو خواهد بود، حل کنیم.
آنا: اهداف راهاندازی کلینیک کسب و کار را تشریح کنید.
اسماعیلی: اگر یک مطالعه و سیری را بین کشورهای توسعه یافته دنیا و مراحل صنعتی شدن آنها داشته باشیم، متوجه میشویم که صنعت در دنیا همگام با دانشگاه پیشرفت و رشد کرده است.
الان در کشور ایران از نظر صنعتی و کیفی خیلی رشد کردهایم؛ اما در مجموع کشوری هستیم که عموماً یا مونتاژکاریم یا وابسته به تکنولوژی خارج هستیم؛ بنابراین اگر شرکتهای ما بخواهند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند باید تمامقد در همه مراحل تولیدات خود دانش و تجربه داشته باشند.
نکته دیگر اینکه کشور ایران یک کشور در حال توسعه بوده و قرار است صنعت ما با صنعت دنیا رقابت کند؛ بنابراین لازم است که روشها، متدها و رویههای خود را هم با دنیا هماهنگ کند یا با دنیا پیش ببرد. راهکاری که وجود دارد، استفاده از ظرفیتهای صنعت است که در این راستا به راهاندازی کلینیک اقدام کردیم تا بتونیم این خدمات را در اختیار صنعت بگذاریم؛ اگرچه صنعت هنوز شاید باوری به این قسمت پیدا نکرده است.
آنا: چه مأموریتهایی برای کلینیک کسب و کار تعریف شده است؟
اسماعیلی: مأموریت کلینیک نوعی مأموریت است که برای خود تعریف کردهایم و میخواهیم دنبال کنیم، اکنون مدلی را در کشور پیاده کردهایم با عنوان شرکتهای دانشبنیان منتها این شرکتهای دانشبنیان برای تجاریکردن دانش خود با مشکل روبهرو شدهاند یعنی عملاً در راستای تجاریکردن باید بگوییم شکست خوردهایم؛ چراکه در نهایت در دانشگاه تنها کاری که میتوانیم برای شرکتهای دانشبنیان بکنیم، فضایی به اندازه یک اتاق در اختیار آنها بگذاریم که در آنجا مستقر شوند؛ اما اینکه این کالا به درد کدام یک از بخشهای صنعت میخورد یا چطور میشود تجاری شود یا حتی بحثهای تأمین مالی آنها را چطور باید انجام بدهند، اینها متأسفانه در بازار هنوز نیست، یعنی شاید بر اساس رقابت نابرابری که شرکتهای فعلی دارند یا وارداتی که انجام میشود، عملاً شرکتهای دانشبنیان راه به جایی ندارند.
مأموریتی اولیهای که برای کلینیک در نظر گرفتهایم اینکه به هستههای فناور و شرکتهای دانشبنیان کمک کنیم تا بتوانند محصولات خود را تجاریسازی و در بازار کار کنند؛ اگرچه ما برای دانشکده بازار و کسب و کار دانشگاه، مأموریتی داریم و آن مأموریت برندینگ و توسعه بازار است که قصد داریم در خدمت شرکتهای دانشبنیان قرار بدهیم و آنها بتوانند از آن استفاده کنند.
آنا: کلینیک کسب و کار چه کمکی به صنعت خواهد کرد و چه نتایجی خواهد داشت؟
قصدمان این است که به شرکتها صفر تا صد کمک کنیم تا بتوانند خود را برای رویارویی در بازار جهانی آماده کنند
اسماعیلی: در دنیای صنعتی امروز راز موفقیت شرکتها استفاده از علم بوده و پیشرفتشان هم بر اساس بهکارگیری روشهای علمی است؛ بنابراین قصدمان در کلینیک کسب و کار این است، شرکتهایی که اعلام نیاز کنند را عارضهیابی کنیم و از تشخیص یک نوع عارضه یا بیماری که در صنعت وجود دارد (تأمین نیروی انسانی، مشکلات حقوقی، مدلهای کسب و کار، روشهای تأمین مالی، برندسازی، توسعه بازار و ...) و اگر با مشکلی روبهرو شوند با استفاده از مشاوران برجسته که در ایران وجود دارند و از طریق کلینیک کسب و کار تونستهایم با آنها ارتباط بگیریم، قصدمان این است که به این شرکتها صفر تا صد کمک کنیم تا بتوانند خود را برای رویارویی در بازار جهانی آماده کنند.
آنا: کلینیک کسب و کار چه برنامههایی دارد؟
اسماعیلی: برنامههای مد نظر کلینیک کسب و کار، تشکیل شرکتهای زایشی دانشگاهی است که از طریق ایدههای نو در دانشگاه و صنعت شکل میگیرند و بهایی به آنها داده نمیشود. در این راستا شرکتهای زایشی را از طریق کلینیک دنبال میکنیم تا بتوانیم آنها را به محصول و کالا تبدیل کنیم تا در بازار ورود کنند؛ اگرچه این عزم هنوز در صنایع ما دیده نمیشود و در بدنه دولتی و اداری هم چنین چیزی وجود ندارد و فقط در حد حرف است؛ اما باید یک مدلی را طراحی کنیم، این مدل باید اجرا و پیاده شود و نتایج آن را باید پرزنت کنیم که صنعت و دولتیها ببینند و به دنبال این روش و مدلی که قرار است پیاده شود، بروند و آنها هم راهشان را اصلاح کنند و در مسیر کسب و کار واقعی قرار بگیرند.
انتهای پیام/